Column: Place Guillaume II in Luxemburg

Eerst dacht ik dat Arsenal een of ander voetbalproject financierde in Rwanda. Maar het was toch écht andersom. Rwanda, met een gemiddeld jaarinkomen per hoofd van de bevolking van $ 1.905, heeft een deal gesloten met Arsenal. Voor een geschatte € 30 miljoen gaan de Gunners komend seizoen met ‘Visit Rwanda’ op het shirt spelen. In 2013 ging Azerbeidzjan het Afrikaanse land voor met een sponsordeal met Atlético Madrid. Het begint op een trend te lijken in de knotsgekke voetbalwereld. 

De vraag is natuurlijk welk land in aanmerking zou kunnen komen voor Willem II. Spanje? Na de steunbetuiging aan Fran Sol liggen de vlaggen in ieder geval al klaar. En ongeacht de transferperikelen van deze zomer is de Spaanse inbreng met de komst van Pol Llonch Puyalto ook komend seizoen gegarandeerd. Wat vlaggen betreft maakt Thailand ook kans. Van alle nationale driekleuren past de Thaise vlag, met meerdere rood-wit-blauwe banen, het beste bij het Willem II-shirt. Bovendien speelde van 1996 tot 2001 de enige Thaise international op de Nederlandse velden bij Willem II: Geoffrey Prommayon.



Maar het meest voor de hand liggende land om in aanmerking te komen voor sponsorschap van Willem II is toch wel… Luxemburg! In het seizoen 2012 – 2013 stond de Luxemburgse international Aurélien Joachím in Tilburg in de spits. Willem II is dus geen onbekende in het groothertogdom. De belangrijkste reden waarom Luxemburg sponsor van Willem II zou moeten worden is een standbeeld in het centrum van Luxemburg-stad. Op het ‘Place Guillaume II’ zijn alle ingrediënten aanwezig om de band van Luxemburg met de Tricolores te onderstrepen.



Niet voor niet is dat plein vernoemd naar onze Willem, die naast koning der Nederlanden ook groothertog van Luxemburg was. In 1884 werd Willem II er op een zes meter hoge sokkel gehesen. Vanaf zijn paard kijkt hij sindsdien uit over het Place Guillaume II. Klaar voor een huldiging van de Tricolores. Hij heeft zijn steek er alvast voor afgenomen.          

Ross

 

Bericht delen