De onmisbare schakel in de organisatie
Auteur
René Vermetten
Fotografie door
Toin Damen

Een raadsel: ze vormen een onmisbaar 21-koppig team bij Willem II maar Kevin Hofland zwaait er niet de scepter. Rara wie zijn dit? Het is het Serviceteam Willem II van Amarant. Onder leiding van Jan, Ineke, Jolanda, Brian en Malou werkt deze groep dagelijks met veel plezier in en om het Koning Willem II stadion. Brian: ‘De dag is geslaagd als onze medewerkers met een lach op het gezicht naar huis gaan.’



Dit is een verhaal uit het Tricolores Magazine van augustus 2022. 

Amarant is een instantie die zich inzet voor het welzijn en geluk van mensen met een (lichtelijk) verstandelijke beperking. Vanuit een bijgebouw onder het stadion coördineren Jan Verhoeven, Jolanda Nooyen, Ineke Schilders, Malou Mulders en Brian Verheem niet alleen de werkzaamheden op en rondom de thuishaven van Willem II, maar houden ook contact met hun cliënten bij de vestiging van bouwgroothandel DESTIL aan de Ringbaan Zuid, atletiek vereniging Attila en de Philharmonie aan de overzijde van het stadion.

Medewerkers

Jan: ‘Binnen Amarant gebruiken we de term cliënten voor de mensen die wij begeleiden, maar de groep die bij Willem II werkt heeft aangegeven graag medewerkers genoemd te willen worden. Medewerkers van Willem II wel te verstaan, want ofschoon ze niet bij de voetbalclub in dienst zijn, voelen ze zich wel sterk verbonden met de club. Dat is nu eenmaal de aantrekkingskracht die een voetbalclub heeft. Toch is er ook een belangrijk verschil. De mensen die bij ons werken hebben begeleiding en extra aandacht nodig. Dat plaatst ze ongewild in een uitzonderingspositie en maakt het niet altijd even makkelijk bij het uitvoeren van de werkzaamheden. Het is onze taak om dat in goede banen te leiden.’

Enthousiasme

‘Hun beperking brengt vaak ook mee dat ze moeite hebben met het tonen van emoties, maar ook met het inschatten van emoties bij anderen’, vult Ineke aan. En emoties zijn er volop bij een voetbalclub. ‘Als Willem II op zondag verloren heeft, is het bij wijze van spreken beter maandagochtend spelers, staf en kantoorpersoneel even met rust te laten. Maar dat botst dan soms met het enthousiasme waarmee onze medewerkers aan een nieuwe werkweek beginnen.



Aan enthousiasme is bij de medewerkers van Amarant namelijk geen gebrek. Malou: ‘Onze medewerkers zijn unaniem van mening dat ze de mooiste baan ter wereld hebben. Maar vergis je niet. Het is hard werken.’ De werkzaamheden die het serviceteam verricht bestaan uit het schoonmaken van het stadionterrein, het poetsen van de stoelen, het onderhouden van de groenperkjes en tal van andere werkzaamheden die een behoorlijke fysieke inspanning vereisen. ‘We bereiden de mensen die hier komen werken daar goed op voor, want op je gemak langs de lijn de training volgen is er niet bij.’

Balans

‘Misschien is het goed om het woord werk toch wat nader toe te lichten’, zo grijpt Ineke halverwege het interview in. ‘Voor onze medewerkers is het op de eerste plaats een zinvolle dagbesteding. Je mag het daarom niet vergelijken met werk zoals de meesten mensen dat dagelijks verrichten waarbij er een duidelijk werkgever-werknemersverhouding is met taken en verplichtingen. Dat moeten we ook regelmatig bij Willem II benadrukken. Bijvoorbeeld, voor Willem II is het belangrijk dat het stadion na een wedstrijd weer snel op orde is. Maar als een van onze medewerkers op dat moment wat individuele aandacht nodig heeft of om welke reden niet lekker in z’n vel zit, kan het zijn dat de werkzaamheden aan het einde van de dag niet af zijn. Toch zijn wij tevreden als we die medewerker aan het einde van de dag weer met een goed gevoel naar huis gaat.’

Samenwerken

Jan: ‘Zoals gezegd kun je dus niet onze medewerkers langs dezelfde meetlat beoordelen als de professionals die bij Willem II in dienst zijn. Maar samen moeten we er wel voor zorgen dat we het beste voor Willem II bereiken. Natuurlijk begrijpt iedereen dat een elftal onmisbaar is bij een voetbalclub, maar ik durf te stellen dat zonder onze medewerkers er evenmin gevoetbald zou kunnen worden.’



En waar wordt gewerkt ontstaat soms ook wrijving en ligt irritatie op de loer. ‘Het gaat erom dat je wederzijds begrip opbrengt en op zijn tijd waardering voelt. Onze medewerkers moeten soms afstand bewaren en het personeel van Willem II moet begrip en geduld hebben omdat ze met een bijzondere groep mensen samenwerken die regelmatig wat meer tijd nodig heeft of herhaaldelijk extra uitleg en begeleiding nodig heeft bij het werk. Niet iedereen vindt het makkelijk om met volwassen mensen te werken die verstandelijk en emotioneel op het niveau van een jong kind zitten. Ik praat daarover ook met het personeel van Willem II en heb laatst in het personeelsoverleg ook een presentatie gehouden over onze activiteiten en aanpak. Dat is ook nodig omdat er nieuwe mensen in dienst komen en lang niet iedereen op de hoogte is van wat het serviceteam voor Willem II betekent.’

Kleine dingen

Malou: ‘Deel kunnen nemen aan het sociale leven is voor onze medewerkers zo’n enorme meerwaarde. Willem II biedt die mogelijkheid. In deze veilige omgeving zien wij onze medewerkers opbloeien en groeien. Mensen die nauwelijks contact kunnen leggen, maken nu een praatje. Dat gaat niet van de een op de andere dag en je moet er moeite voor doen. Een omhoog gestoken duimpje van een speler die van de training komt of een complimentje van de trainer helpen daarbij enorm. En als we bijvoorbeeld aan het eind van het seizoen een balletje zouden kunnen trappen met de spelers, al is het maar 10 minuten, geeft dat energie voor een heel jaar!

Willem II betrokken

Suzanne Albregts, coördinator van Willem II betrokken, de stichting waarin alle maatschappelijke activiteiten rondom Willem II zijn ondergebracht, is trots op de hechte samenwerking met Amarant. ‘Al bijna 25 jaar zijn er mensen van Amarant bij ons werkzaam, het is zo’n vanzelfsprekendheid dat zij onderdeel uitmaken van onze organisatie dat je er soms nauwelijks bij stilstaat. Maar misschien is dit daarom wel het beste voorbeeld van hoe een voetbalclub een bijdrage kan leveren aan een inclusieve samenleving.’

Bericht delen