‘Dit gun ik ieder kind!’
Auteur
Jos Derksen
Fotografie door
Toin Damen

In 2022 is het 10 jaar geleden dat Playing for Success (PfS) bij Willem II is gestart. ‘Willem II is meer dan voetbal’ en de club is zich bewust van de maatschappelijke positie. Willem II Betrokken wil voetbal en de samenleving verbinden door gebruik te maken van het imago, de kracht van de club en de voetballers om een bijdrage te leveren aan talentontwikkeling. PfS is een voorloper voor veel projecten zoals Scoor een Boek!, de Rabo Willem II Foodtour, Football Memories, de blindentribune, de Libra Fit & Fun dag en Uitblinkers. 

PfS is er voor leerlingen van 9 tot en met 13 jaar. In elf bijeenkomsten staan zelfstandigheid, motivatie, zelfvertrouwen en samenwerken centraal. Aan leerlingen die daarmee moeite hebben geeft PfS een extra boost. In een uitdagende omgeving worden de bijeenkomsten verzorgd door twee leerkrachten en stagiaires van de opleidingen Social Studies en Pedagogiek.

Waar is de bron?

We gaan in gesprek met Pieter Jansen, voorzitter van stichting Willem II Betrokken. We moeten terug naar het seizoen 2005-2006. Pieter was betrokken bij plannen van de KNVB om maatschappelijke projecten op te zetten. Tijdens een werkbezoek aan West Ham United in Birmingham kwam het project PfS op zijn pad. ‘Wij waren onder de indruk en wisten het direct: dit moeten wij naar Nederland halen. Ik ben er nog steeds trots op dat het ons lukte het project te bewerken en in 2006-2007 startte het bij PEC Zwolle en PSV.’ Voor uitvoering en draagvlak heb je partners als het onderwijs en de gemeente nodig en natuurlijk ook sponsors. Het project werd landelijk een succes en er zijn nu 21 leercentra waar PfS wordt uitgevoerd. ‘Ik kan het niet nalaten om enkele namen te noemen die voor de start van PfS bij Willem II van belang waren; Edo Peterse vanuit Willem II en Marius Liebregts vanuit het basisonderwijs. In de startfase is Adrienne Verschuren belangrijk geweest als de eerste manager van ons leercentrum’. 

Wat wil Playing for Success?

In het leercentrum onder vak J van het Koning Willem II stadion spreken we met Carola Kluijtmans (leerkracht en opvolger van Annette Eikenaar) en Armgard van Dongen (centrummanager en opvolger van Engelbert Zoontjes). Allemaal kanjers die hun sporen in het basisonderwijs hebben verdiend. Bij de uitvoering van de werkzaamheden worden zij ondersteund door de stagiaires en door Hans Thönissen, die al sinds 2018 een waardevolle vrijwilliger is bij PfS. Carola en Armgard vinden het een enorme uitdaging om hun expertise in te zetten. Over het doel zijn ze duidelijk. ‘Wij willen bereiken dat het zelfvertrouwen van de leerlingen in deze inspirerende talentomgeving met een grote Wow-factor groeit. Wij geven in elf lessen unieke bouwstenen, tips en ervaringen mee, zodat ze kunnen geloven in zichzelf en problemen zelf kunnen oplossen. De leerlingen worden door de basisscholen juist op deze punten gekozen. De kracht van dit project is dat wij werken op een speelse en veelzijdige manier en zo bijdragen aan het realiseren van de doelen.’

Afbeelding
betrokken

Zelfstandigheid, zelfvertrouwen, samenwerken en motivatie

Armgard benadrukt het belang van deze pijlers. ‘Bij elke activiteit bevorderen wij deze aspecten. De basis is oplossingsgericht werken en bij jezelf ontdekken waarom het de ene keer wel en de andere keer niet lukt. Aan het begin van de elf bijeenkomsten formuleren de kinderen de doelen die ze willen bereiken’. Carola gaat verder: ‘Wij maken ze duidelijk dat degene die het probleem ervaart ook zelf de oplossing in handen heeft. Je moet die wel leren te vinden. Het gaat om de versterking van je eigen kracht. Bijvoorbeeld; een leerling wil veel beter tegen verlies kunnen. Dan is het aan ons om met het kind te bespreken wat je dan in de les kan oefenen. We proberen dat steeds concreter te maken. Hier kunnen ze in een veilige omgeving oefenen en leren!’ 

Doelgroep

‘We gaan ervanuit dat de scholen en leraren weet hebben van het bestaan van PfS en op welke leerlingen het is gericht. Vaak is het de leerkracht die signaleert dat dit project voor een kind geschikt kan zijn. Vervolgens is er een gesprek met de ouders om te komen tot een aanvraag. De leerkrachten focussen op die leerlingen die opvallen omdat ze iets extra’s kunnen gebruiken op het gebied van concentratie, samenwerken, teruggetrokken gedrag en dergelijke. Juist die kinderen willen wij een extra kans bieden in deze perfecte omgeving. Natuurlijk zijn er spannende momenten, maar ze mogen hier oefenen. Een verlegen leerling die een ‘beroemde’ speler vragen mag stellen heeft een succeservaring. Dan is het aan ons om dat te verbreden met onze lijfspreuk: als je het ooit kunt, kun je het altijd en als je het hier kunt, kun je het overal.’

Speler als rolmodel

Vast onderdeel van PfS is het spelersinterview. De kinderen mogen vragen stellen en in gesprek gaan met spelers van het eerste elftal. Dat blijft voor kinderen een unieke ervaring. Het wordt goed voorbereid en er wordt flink geoefend. ‘Voor de spelers is het ook spannend en die zijn ook zoekend. Wij hebben geen zin in vragen als: heb je ook een hond? wat is je lievelingseten? Wij willen de diepte in met vragen als: Was je vroeger wel eens onzeker? Hoe maakte je vroeger vrienden op school? Ben je wel eens gepest? Hoe ga je met spanning? Het gaat om vragen die goed aansluiten bij de inhoud en de ambities van het programma.’

Afbeelding
betrokken

Verder met Playing for Success

Voor Armgard en Carola is het duidelijk: zij geloven in de kracht van het project, zien verbluffende resultaten en ontvangen enthousiaste waarderingen van leerlingen, ouders én leerkrachten. Ook Suzanne Albregts (coördinator Willem II Betrokken) is trots op de resultaten. ‘Het is gelukt om met de kracht van Willem II voor zeker 1500 leerlingen een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van die kinderen. Wij willen blijven werken aan talentontwikkeling. Wij geven die kinderen vaardigheden in handen die ze goed kunnen gebruiken. Het is geweldig als meer kinderen de komende jaren ervan gebruik kunnen maken. Dat hoeft niet alleen in het onderwijs; PfS is ook toepasbaar in de musical- en toneelwereld of bij het Ontdekstation in Tilburg. Ook ik heb een droom dat PfS kan beschikken over een modern multifunctioneel leercentrum voor alle activiteiten van Willem II Betrokken.’ Pieter Jansen sluit zich daarbij aan. ‘PfS heeft bij Willem II bewezen dat het een toegevoegde waarde heeft. Het verdient uitbreiding; ook naar het voortgezet onderwijs én dat in een goed toegerust leercentrum’. 

Wat vinden de deelnemers?

Finn (12 jaar) en Joy (10 jaar) zijn heel enthousiast. Ze zijn blij met wat ze geleerd hebben. Leerzaam vonden ze de spelletjes, het bakken, het spelersinterview en het goochelen. Moeilijk vonden ze wel de les over ‘leider of volger’, maar na veel oefenen begrepen ze het. Finn zegt dat hij in de klas veel rustiger is. Daarvoor was hij veel drukker en hij had hij moeite met concentreren. Ze vonden het allebei heel spannend om vragen te stellen aan de nieuwe spelers Wessel Dammers en Thijs Oosting. Joy zegt dat ze de doelen echt gaat halen en dat ‘ik veel beter voor mezelf op kan komen. Gelukkig helpt de leraar mij daar heel goed bij.’

Afbeelding
betrokken

Joy en Finn.



Marcel, vader van Jayden, kreeg het advies van een kinderpsycholoog zijn zoon aan te melden bij PfS. Hij is heel enthousiast over de ervaringen. De aanleiding was dat door een pestverleden Jayden snel geprikkeld was en gemakkelijk een grens opzocht. ‘Dankzij PfS en de grote aandacht voor zelfvertrouwen en voor jezelf opkomen hebben wij een in positieve zin veranderd kind teruggekregen! Daar zijn wij heel blij mee. Het mooie is dat ik zelf jeugdtrainer ben en de ouders van een van de jongens de tip heb gegeven om naar PfS te gaan.’

Bericht delen