Willem II is meer dan voetbal. De rol die de club speelt in de lokale samenleving gaat veel verder dan de sportieve bewegingen van de club. Willem II Betrokken geeft al ruim acht jaar lang invulling aan de maatschappelijke rol die Willem II in de regio vervult. 'Met impactvolle projecten onder het motto 'Niemand op de reservebank' maakt Willem II Betrokken echt een verschil in de samenleving'.
Coördinator Suzanne Albregts blikt terug op een jaar waarin flinke stappen zijn gezet: ‘Zichtbaarheid was een belangrijk speerpunt voor 2024. We willen gezien en gehoord worden, en ons verhaal kunnen vertellen. We doen zoveel mooie en goede dingen, maar (onbekend maakt onbemind) nog steeds zijn we een goed bewaard geheim van Willem II. Het vergroten van zichtbaarheid en fysieke ruimte was al langer een grote wens. We zijn nu letterlijk op meer plaatsen in de stad te vinden.’
Opening De Voorzet
Na een mooie opknapbeurt, mede dankzij projectpartner Q-Promotions, betrok Willem II Betrokken in januari het nieuwe leercentrum aan de Goirlese kant van het stadion. Suzanne Albregts: ‘(Het leercentrum) De Voorzet wordt gebruikt voor onderwijs- en jongerenprojecten zoals Playing for Success, De Uitblinkers en Community Champions. Leerlingen komen één of meerdere keren per week naar de inspirerende leeromgeving naast het stadion. Onder leiding van meerdere vak deskundigen, werken de deelnemers van de projecten gericht aan persoonlijke doelen en ontwikkeling.’
Maatschappelijke box
Voor het tweede jaar op rij is AVEC hoofdsponsor van Willem II. Wat weinig mensen weten is dat AVEC al acht jaar lang maatschappelijk (sponsor) partner is van Willem II Betrokken. Suzanne Albregts: ‘Eigenaar Stefan Lanslots weet als geen ander de maatschappelijke betekenis van de club op juiste waarde in te schatten. Om die reden stelt AVEC de hoofdsponsorbox en het aangrenzende ereterras beschikbaar, waardoor Willem II Betrokken letterlijk een seizoen lang in het middelpunt van de belangstelling staat. Een fantastisch gebaar en een geweldige plek voor onze doelgroepen om gebruik van te mogen maken.'
Samenwerking Stadsnieuws
Vanaf dit seizoen is Stadsnieuws Tilburg als maatschappelijk partner aan Willem II Betrokken verbonden. Suzanne Albregts: ‘Stadsnieuws Tilburg biedt een podium aan de projecten en activiteiten waarmee we een positieve bijdrage leveren aan de Tilburgse samenleving en omstreken. De vele impactvolle verhalen van Willem II Betrokken zijn voortaan in woord en beeld terug te vinden in de kolommen van Stadsnieuws Tilburg, maar ook in andere regionale titels van Uitgeverij Em. de Jong uit Baarle-Nassau.’
Zichtbaarheid in de stad
Niet alleen in en om het Koning Willem II stadion is de zichtbaarheid van Willem II Betrokken vergroot. Ook elders in de stad is de stichting tegenwoordig actief. Zo werken de Community Champions van het Prakijkcollege hun programma af op het complex van de Willem II Amateurs in Tilburg-Noord. De Community Champions van Buurtsport Tilburg- West zijn op hun beurt thuis op Sportpark Prinsenhoeve, het complex van de Willem II Jeugdopleiding aan de Rueckertbaan. Daarnaast zijn ook bij Were Di in Moerenburg en bij Buurthuis Broekhoven Community Champions actief.
Gezamenlijkheid
Zichtbaarheid alom dus, maar voor Willem II Betrokken is dat geen reden om tevreden achterover te leunen. Suzanne Albregts: ‘In 2025 willen we nog meer impact maken, en nog meer bijzondere doelgroepen aan ons verbinden. Dat kunnen we niet alleen. Het is iets wat we samen moeten doen. Iedereen kan een steentje bijdragen. Tilburg rekent op ons.’ In de nieuwe algemeen directeur Merijn Goris heeft Suzanne in elk geval een trouwe bondgenoot die heel goed beseft dat een voetbalclub midden in de samenleving staat. Suzanne: ‘Het helpt enorm als dat besef tot in alle geledingen van de club doordringt. De kerstcampagne is een geweldig mooi voorbeeld van hoe deze gezamenlijkheid tot uiting komt.'
Bericht delen