Nieuw onderkomen voor Playing for Success
Auteur
Etienne van Breugel
Fotografie door
Toin Damen

Uit het Tricolores Magazine van maart 2024

Sommige kinderen hebben een extra steuntje in de rug nodig op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling, daarom is er het naschoolse programma Playing for Success. Hier wordt onder andere gewerkt aan de thema’s zelfvertrouwen, samenwerken en concentratie. In Tilburg startten de eerste groepen in april 2011, met Willem II Betrokken als maatschappelijk partner in de uitvoering. Onlangs verhuisde Playing for Success Tilburg van een ruimte onder vak K naar een nieuwe stek aan de zuidkant van het stadion, pal tegen de “Goolse zijde”. Docenten Linda van Elderen en Erik Verbunt zijn er blij mee.

‘We hebben ongeveer drie keer zoveel ruimte als eerst’, begint Erik Verbunt, sinds 1 januari als docent en coördinator aan Playing for Success verbonden. ‘We hebben nu verschillende lokalen en kamers waar we meerdere groepen kinderen tegelijk kunnen ontvangen. Ook onze studenten hebben een eigen ruimte, we kunnen een-op-eengesprekken in een aparte ruimte voeren en er is ruimte voor andere projecten.’ ‘Er zijn meer faciliteiten en dat maakt het werken een stuk makkelijker en prettiger’, valt docent Linda van Elderen haar collega bij.

Tekst gaat verder onder afbeelding

Afbeelding
PFS
Linda van Elderen en Erik Verbunt

Bokila stal de show
Twee mobile homes pal achter vak N, fungeren als het nieuwe, voorlopige thuishonk van Playing for Success. De verhuizing, die noodzakelijk was vanwege de verbouwing van het stadion, leverde behalve meer ruimte ook meer comfort op. En het biedt mogelijkheden voor extra activiteiten van Willem II Betrokken, zoals Community Champions. Enig minpuntje van de verhuizing is dat de kinderen van Playing for Success niet meer pal tegen het trainingsveld aan zitten en de spelers wat minder vaak voorbij zien komen. Linda: ‘Jeremy Bokila kwam vroeger nog weleens de show stelen als hij naar het trainingsveld liep. Even zwaaien voor het raam. Dat hebben we hier niet, dat is toch wel jammer.’

Elf bijeenkomsten, drie keer per jaar
Vier groepen van zestien kinderen komen wekelijks bij elkaar in het Koning Willem II stadion. Een groep op dinsdag, twee groepen op woensdag, en een groep op donderdag. Om aan hun zelfvertrouwen, motivatie en zelfstandigheid te werken. Ze leren er samenwerken, zich te presenteren in een groep en voeren taal- en rekenopdrachten uit. Na elf bijeenkomsten is het programma klaar. Per seizoen worden drie programma’s van elf bijeenkomsten “gedraaid”. Willem II, Willem II Betrokken en schoolbesturenkoepel T-Primair hebben zich aan het landelijke naschoolse lesprogramma gecommitteerd.’

Positieve feedback, iedere keer weer
Erik: ‘In elf bijeenkomsten gaan de kinderen samen met hun coach aan de slag. We proberen altijd een evenwicht in de groep te vinden: sommige kinderen zijn heel introvert en anderen juist heel extravert. Die proberen we dan ook van elkaar te laten leren. Een coach, een student Social Work, Pabo of Pedagogiek, begeleidt de kinderen en samen werken ze aan hun leerdoelen. Die hebben ze samen met hun ouders en de leerkracht van school opgesteld. We houden de doelen bewust heel klein en focussen vooral heel erg op wat een kind wél kan. En we leggen de focus steeds op positieve feedback. Iedere keer weer. Dat geven we onze studenten mee. De studenten voeren uit, Linda en ik kijken van een afstand mee en sturen de studenten waar dat nodig is.’

Groei
Trots vertelt Linda over de groei die ze vaak bij “haar” kinderen ziet. Bijvoorbeeld van een meisje dat heel stil en teruggetrokken binnenkwam en naar het toilet ging als haar naam werd opgenoemd. Datzelfde meisje nam na elf bijeenkomsten een filmpje op waarin ze openhartig vertelde over haar leerdoelen en presenteerde dat trots bij de eindpresentatie aan de rest van de groep. Of van een meisje dat concentratieproblemen had en zich in het verhaal van Jeredy Hilterman herkende, die daar vroeger ook mee te maken had. Terwijl ze helemaal niet voetbalminnend was, ging ze toch aan de slag, geïnspireerd door Jeredy’s verhaal. Of van de jongens die samen naar de Foodmarket gaan om boodschappen te doen en heel slim de samenwerking zoeken: “Als ik van jou nou twee eieren krijg, koop ik de bloem”. Linda: ‘Vaak merken de kinderen dan niet eens dat ze aan het samenwerken zijn. Onze studenten wijzen hen daar dan op. En een volgende keer weer. “Zie je wel dat je kunt samenwerken. Dat heb je vorige keer ook gedaan.” Door steeds die positieve feedback te geven, komt het besef stapje voor stapje bij de kinderen.’

Bijzondere omgeving, geen "Google-vraagjes"
Natuurlijk wordt er bij Playing for Success volop gebruik gemaakt van de bijzondere omgeving die een voetbalstadion nu eenmaal heeft. Er worden opdrachten gemaakt waarin de kinderen naar de fanshop moeten en waarbij ze bijvoorbeeld vragen moeten stellen aan de medewerkster daar. Om beurten stellen ze een vraag en noteren ze het antwoord. Dat is voor sommige kinderen best lastig. En er zijn soms interviews met spelers. Linda: ‘Dat is voor de meeste kinderen natuurlijk ook spannend. Maar ja, daar hebben we het dan over. De kinderen zien een succesvolle speler met misschien wel een grote auto. Maar daar gaan we geen vragen over stellen, dat zijn “Google-vraagjes”. Maar we gaan bijvoorbeeld wél vragen wat die speler heeft gedaan om dit te bereiken. Wat vond hij vroeger eng? En nu misschien nog steeds wel? Hoe gaat hij met spanningen om? Hoe concentreert hij zich? Hoe werk je samen in het veld?’ Erik: ‘Soms willen kinderen een handtekening maar durven ze dat niet zelf te vragen. Dan gaan we bijvoorbeeld de eerste keer mee. De volgende keer laten we hen dan zelf gaan.’

Plezier als sleutelwoord
Plezier is misschien wel het sleutelwoord in de aanpak van Playing for Succes. Erik: ‘Met plezier werken aan je eigen ontwikkeling, dat is eigenlijk de basis. Na drie of vier keer zien we vaak al vooruitgang. De kinderen gaan met een glimlach naar huis. Ze leren met de borst vooruit en rechtop te lopen. Er is helemaal niet zoveel voor nodig om een kind vertrouwen te geven. De band tussen leerling en student is daarin heel belangrijk, er ontstaat als het ware een duidelijke rolverdeling waardoor de kinderen veiligheid ervaren. Daar zien Linda en ik heel erg op toe.’

Meer dan dertig stageverzoeken
Linda roemt de professionaliteit en organisatie van Playing for Success. ‘We staan voor kwaliteit en professionaliteit bij Playing for Success. Het programma staat na een aantal jaar echt goed en ook qua stagebegeleiding. We zijn dan ook erg populair bij studenten. We hebben nu dertien stagiaires, verdeeld over drie dagen. Maar per periode komen er meer dan dertig sollicitaties binnen. We hebben dus volop keuze.’ ‘Willem II heeft een enorme aantrekkingskracht in de stad. Echt een wow-factor, ook voor studenten. Die werken graag in zo’n omgeving,’ aldus Erik. ‘En dan werkt het zeker mee dat we nu een ruimte hebben waar ook studenten zich comfortabel voelen en een apart plekje hebben. De positieve reacties op Playing for Success doen beide docenten erg goed. Er wordt nagedacht om met Playing for Success de scholen in te gaan, of wellicht met nog een middag uit te breiden waardoor er nog een extra groep zou kunnen deelnemen. Het onderkomen is er in ieder geval geschikt voor.'

Bericht delen