Functieprofiel Algemeen Directeur Willem II

Functieprofiel Algemeen Directeur Willem II

Een sterke persoonlijkheid met ruime ervaring in leidinggevende managementposities, bij voorkeur in de topsport en/of het bedrijfsleven. Een verbindende persoon die op een constructieve manier kan samenwerken met de diverse stakeholders van Willem II zoals medewerkers, bestuurders, vrijwilligers, supporters, sponsoren, bedrijfsleven, de gemeente Tilburg en de KNVB. Een zichtbare leider, die fungeert als het gezicht van de club.

  • De Algemeen Directeur (AD) heeft een aantoonbaar commercieel en ondernemend profiel, is een verbinder en heeft minimaal 5 jaar ervaring als eindverantwoordelijk leidinggevende.
  • Beschikt over een bedrijfskundige basis en weet hoe processen efficiënt en effectief ingericht kunnen worden.
  • Heeft een visie op het inrichten van een slagvaardige organisatie, met in het bijzonder het commerciële onderdeel.
  • Beschikt over een uitstekend zakelijk netwerk en is bij voorkeur woonachtig in de regio.
  • Heeft ervaring in het werken in een complexe organisatie met uiteenlopende stakeholders en -op het oog- tegenstrijdige belangen.
  • Heeft - in het geval van een eerste divisie situatie - de competenties om samen met de technische staf en externe/interne adviseurs een invulling
  • te geven aan het technische beleid van Willem II (dubbelfunctie).
  • Kan op hoofdlijnen sturen, maar op detail meedenken.
  • Kennis van en ervaring in de betaald voetbalwereld is een pré, aantoonbare ervaring in een topsportomgeving is een pré.
  • Kennis van het technische aspect van een voetbalclub is een pré.


Taken en verantwoordelijkheden Betaald Voetbal Organisatie (BVO)

  • Heeft de dagelijkse leiding en coördineert & controleert de operationele uitvoering en processen van de totale organisatie.
  • Initieert i.s.m. de commercieel manager commerciële initiatieven en brengt deze tot uitvoering.
  • Stelt (meer)jaarplannen op en deelt deze met de Raad van Commissarissen (RvC) van de BVO, die ze beoordeelt.
  • Rapporteert aan de RvC van de BVO over de uitvoering van het gevoerde beleid en de voortgang van het jaarplan d.m.v. managementrapportages.
  • Bewaakt samen met de Technisch Manager/Directeur het budget van spelers, trainers en de Willem II Jeugdopleiding
  • Werkt nauw samen met de Financieel Manager in de planning en control cyclus.
  • Onderhoudt de relatie met interne en externe stakeholders, zoals de KNVB, gemeente Tilburg, Stichtingsbestuur, Clubraad, RvC, businesspartners en sponsoren, supporters(initiatieven), jeugdopleiding, de horecapartner en vrijwilligers.
  • Participeert in diverse interne Willem II platformen, zoals supportersplaform, sponsorplatform, technisch platform en vrijwilligersplatform.
  • Is op wedstrijddagen en door Willem II georganiseerde evenementen het representatieve gezicht van de club.
  • Is verantwoordelijk voor het integrale management van de totale organisatie.
  • Is verantwoordelijk voor het behalen van de resultaten zoals overeengekomen met de RvC van de BVO.
  • Is integraal eindverantwoordelijk voor de externe profilering van de organisatie richting sponsoren, supporters, stakeholders en de markt; zowel online als fysiek. Is namens Willem II daarnaast ook gesprekspartner voor de pers.
  • Is gesprekspartner voor supporters, sponsoren en andere stakeholders.
  • Is verantwoordelijk voor het succesvol aangaan van verbindingen met en tussen stakeholders.
  • Is verantwoordelijk voor de binding van Willem II met Willem II Betrokken.
  • Werkt conform het reglement van bestuur.


Taken en verantwoordelijkheden Willem II Vastgoed BV

  • Rapporteert aan de Raad van Commissarissen Vastgoed (RvC Vastgoed) die het stadion in beheer heeft over de voortgang van de (veiligheids)verbouwingen en de meerjaren onderhoudsplanning.
  • Werkt nauw samen met de Manager Vastgoed bij het onderhouden en verder realiseren van de toekomstplannen voor het stadion(gebied), en is daarvoor eindverantwoordelijk.
  • Is verantwoordelijk voor het behalen van de resultaten zoals overeengekomen met de RvC Vastgoed en zoals vastgelegd in het meerjarenbeleid, onderhoudsplan en jaarplan/begroting.
  • Heeft de dagelijkse leiding en coördineert en controleert de operationele uitvoering van vastgoedactiviteiten.
  • Initieert de ontwikkeling van het stadion(gebied).
  • Stelt (meer)jaarplannen op en deelt deze met de RvC Vastgoed, die ze beoordeelt.
  • Werkt nauw samen met de Financieel Manager in de planning en control cyclus.
  • Onderhoudt de relatie met interne en externe stakeholders, zoals de huurders en onderhuurders, aannemers, gemeente Tilburg, stichtingsbestuur, clubraad, businesspartners en sponsoren, supporters(initiatieven), vrijwilligers, en de buren van het stadion(gebied).
  • Is verantwoordelijk voor het succesvol aangaan van verbindingen met en tussen stakeholders.
  • Werkt conform het reglement van bestuur.


Competenties

  • Is een netwerker, legt verbanden en zoekt naar verbinding.
  • Representatief, communicatief vaardig (zowel in woord als in geschrift) en stressbestendig.
  • Vernieuwend, creatief en kan buiten kaders denken.
  • Empathisch vermogen, sterke sensitiviteit voor omgeving, klant- en relatiegerichte houding, toegankelijk en duidelijk in communicatie.
  • Zet medewerkers door een stimulerende en positieve stijl van leidinggeven in hun kracht (coachend/ begeleidend).
  • Ambitieus, resultaatgericht en vasthoudend. Geeft doelen en kaders aan en maakt medewerkers verantwoordelijk voor hun resultaten.
  • Sterke persoonlijkheid, uitstraling en een natuurlijk overwicht.
  • Innovatief en een sterke drang tot vernieuwen en verbeteren.


De organisatie Willem II
Willem II is op 12 augustus 1896 opgericht en komt sinds de invoering in 1954 uit in het betaald voetbal. In 2000 bestaat er een juridische scheiding tussen de betaald voetbalorganisatie en de amateurvereniging. De bestuurlijke organisatie van de BVO Willem II kent 4 onderdelen: de directie, Raad van Commissarissen, het Stichtingsbestuur en de Clubraad. Deze vier bestuurlijke organen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Meer informatie over de samenhang en de vier bestuurlijke organen van Willem II vind je via het document ‘Zo werkt Willem II’.

De totale organisatie van Willem II (BVO & Vastgoed) bestaat uit 81 medewerkers bestaande uit kantoorpersoneel, spelers en trainers bij het eerste elftal en de Willem II Jeugdopleiding. De AD geeft onder andere direct of indirect leiding aan het eerste elftal, de jeugdopleiding, de scouting en de afdelingen commercie, veiligheid & faciliteiten, marketing, merchandise en communicatie.

De stichting Willem II Betrokken is verbonden met de BVO Willem II, maar wel volledig onafhankelijk. De AD is verbonden aan het bestuur als adviseur. Hiermee wordt duurzame borging van sociaal-maatschappelijke activiteiten mogelijk.


Interesse
Geïnteresseerde kandidaten kunnen tot en met 15 maart een CV mét uitgebreide motivatiebrief sturen naar Agnetha.Leijs@willem-ii.nl t.a.v Raad van Commissarissen Willem II.
 

Bericht delen