II is beter dan I: achtergrondinformatie

Willem II is meer dan voetbal. Rondom kerst besteedt de club jaarlijks aandacht aan een maatschappelijk thema. Dit jaar zette Willem II Betrokken samen met Scheepens | Your creative agency de actie op touw met de slogan “II is beter dan I”. Met verschillende initiatieven rondom dit thema is geld opgehaald waarmee Willem II zich inzet tegen eenzaamheid.

De vriendschapsband staat bij Willem II hoog in het vaandel, dus bij de club waren ze het er al snel over eens dat het mooi zou zijn als het maatschappelijke thema daarbij aan zou sluiten. Verder was het doel om impact te maken en een actueel probleem aan de kaak te stellen. Met deze uitgangspunten klopte de club aan bij Scheepens | Your creative agency. Daar pakte Luuk Paulussen de uitdaging op en ging aan de slag. ‘Om inspiratie op te doen, keek ik naar acties van andere clubs in de voetbalwereld. Zo kwam er een video voorbij van Norwich City over twee mannen die naast elkaar zitten bij thuiswedstrijden. De ene heel uitbundig en de andere ingetogen. Uiteindelijk blijft het stoeltje van de uitbundige man leeg en volgt de boodschap: een depressie is niet altijd zichtbaar; #youarenotalone. Deze video is heel kenmerkend om een maatschappelijk thema onder de aandacht te brengen. Toen dacht ik: mooi, maar Willem II moet wel met een eigen verhaal komen.’ 

Afbeelding
II is beter dan I

De slogan
Samen met de communicatieafdeling van Willem II ging Paulussen brainstormen. ‘Gaandeweg het vormen van het concept kwamen we opeens op het thema eenzaamheid. In het begin dachten we aan eenzaamheid onder ouderen, maar daar is al veel aandacht voor. Onder andere met de projecten Voetbal Herinneringen en Willem II Maatjes. Maar onder jongeren is het probleem ook groter dan we denken. Die cijfers zijn eigenlijk best schrikbarend: één op de drie jongeren kampt met eenzaamheid. Daarmee stond het thema vast. Dan is de volgende stap om iets te bedenken dat echt bij Willem II past. Het idee ontspon zich om iets met de twee te doen; twee en eenzaamheid. Daar ga je dan over nadenken en zo kwam ik opeens op de slogan “II is beter dan I”. Dat sluit ook weer aan bij die vriendschapsband. Natuurlijk verbindt een voetbalclub sowieso wel, maar ik vind saamhorigheid ook wel echt iets Tilburgs. Willem II heeft volgens mij het leukste publiek van heel Nederland, dat wordt ook door anderen gezegd en onderkend. Ook dat past bij de filosofie van II is beter dan I. En heel eenvoudig, maar dat er een twee en een één in de boodschap zit, vind ik zelf ook wel sterk. Het lijkt een heel klein trucje, maar daardoor is de slogan wel onlosmakelijk verbonden met de club.’

De ode
Toen die slogan eenmaal bedacht was, ging het creatieve proces lopen. Er werden verschillende uitingen gekoppeld aan de slogan. Een video, die goed bekeken is op de verschillende social media, een ode en outdoor uitingen. Paulussen vond met name het schrijven van de ode leuk om te doen. ‘In de tekst heb ik geprobeerd te vangen wat er speelt onder de jeugd. Namelijk dat telefoongebruik vaak echt contact in de weg staat en je je eenzaam kunt voelen achter je beeldscherm. Daarnaast moest de tekst rijmen en de zinnen moesten ritmisch kloppen. Dan ga je spelen met woorden, schuiven, koppelen en associëren tot het klopt. Alles bij elkaar ben ik er denk ik een dag mee bezig geweest. Maar die inspiratie komt niet op commando, dat gaat stukje bij beetje.’ 

Wedstrijdshirts
Zo kwam de campagne van de grond en ontstond het idee om deze te lanceren bij de thuiswedstrijd van Willem II tegen NEC op 22 december, net voor kerst. Paulussen: ‘Toen zei de directeur van AVEC op een gegeven moment, en dat was eigenlijk een verrassing, dat hij voor één wedstrijd de plek van de shirtsponsoring ter beschikking wilde stellen. Dat vond ik best wel een mooie geste.’ Stefan Lanslots, Managing Director van AVEC, zegt daarover: ‘AVEC sponsort vanuit het hart. Uit liefde voor de club en om een platform te bieden aan goede doelen. De hartverwarmende actie "II is beter dan I" sluit daar perfect op aan.’ Zo werd de aandacht voor de campagne rondom de wedstrijd steeds groter. De kinderen in de line-up droegen speciale shirts met de slogan erop; inclusief de kinderen van NEC. De boodschap was te zien op het scherm voor het stadion en er werden flyers gemaakt voor in de boxen bij de sponsoren. Ook liepen medewerkers van Willem II rondom de wedstrijd rond het stadion met een fotoframe, waarin mensen met z’n tweeën op de foto konden. ‘Gelukkig werd het 4-1 voor Willem II en niet 1-2 voor de tegenstander’ grapt Paulussen, ‘want dan was onze slogan natuurlijk mooi in het water gevallen, haha.’

Afbeelding
II is beter dan I
Nick Doodeman in het 'II is beter dan I' wedstrijdshirt

Donaties
De campagne is breder opgezet dan alleen voor die ene wedstrijd. Na de wedstrijd is er met een aantal initiatieven geld ingezameld, met als doel de strijd tegen eenzaamheid onder jongeren verder aan te gaan. Zo was er de actie bij restaurant Rosalie, een initiatief dat is voortgekomen uit een vergadering van het Supportersplatform. Eén van de eigenaren van Rosalie sloeg heel erg aan op het concept voor de campagne en wilde met zijn zaak iets bijdragen aan de actie. De mond-tot-mond reclame heeft ook andere supportersgroeperingen doen besluiten om te doneren. Uiteindelijk hebben naast Rosalie ook de Supportersclub, Stichting KingZine en KingSide Clothing een donatie gedaan. Samen met de opbrengsten van de MatchWornShirts is er een mooi geldbedrag opgehaald dat Willem II wil inzetten voor een initiatief dat in lijn is met de campagne. Paulussen: ‘Ook Scheepens heeft een groot deel van het werk gesponsord. Zo laten wij als reclamebureau zien dat we de actie een warm hart toedragen. Natuurlijk hoop ik dat Willem II na deze acties nog meer met de campagne gaat doen. De slogan leent zich er in elk geval wel voor. “II is beter dan I” is een goede boodschap, die heeft geen houdbaarheidsdatum. En we lossen het probleem van eenzaamheid natuurlijk ook niet met één wedstrijd op.’

Effect
‘Het effect van de campagne is 100% bereikt’, aldus Willem II. ‘Eén tegen Eenzaamheid, een landelijk initiatief van de Rijksoverheid, ondersteunde onze campagne ook. We mochten hun logo en algemeen telefoonnummer om eenzaamheid bespreekbaar te maken vermelden in onze campagne. Overigens hebben we in anderhalve week tijd meer dan twintig partijen bereid gevonden om de campagne op wat voor manier dan ook te ondersteunen. Dat geeft maar weer eens aan hoe sterk de boodschap is. Ook hebben we vanuit heel het land van collega-clubs én diverse marketingbureaus complimenten gekregen. Onze dank gaat in het bijzonder uit naar AVEC, die de shirtpositie afstond tegen NEC. Daardoor hebben we de campagne een véél sterkere lading mee kunnen geven. Ook veel dank naar Scheepens voor het concept en Fabel Film voor de spot-on video. Samen hebben we er echt iets moois van kunnen maken.’

Bericht delen